Mål 1a: 90% mindre CO2-udledning i 2030
I Lyngby-Taarbæk kommune vil vi forsøge at begrænse vi udledningen af drivhusgasser til atmosfæren, herunder udledning der stammer fra transport, el, varme mv.
I Lyngby-Taarbæk kommune vil vi forsøge at begrænse vi udledningen af drivhusgasser til atmosfæren, herunder udledning der stammer fra transport, el, varme mv.
1990 er det år, der tages udgangspunkt i internationalt, når man skal beregne CO2-reduktioner. Kommunen har ikke nogen tal for CO2-udledningen for 1990, og derfor tages der udgangspunkt i de nationale opgørelser, som viser at CO2-udledningen er reduceret med cirka 35% fra 1990 til 2018. CO2-udslip forbundet med materialeproduktion udenfor Lyngby-Taarbæk Kommune er ikke omfattet af de eksisterende CO2-beregninger, men det forventes at der kommer nationale retningslinjer for, hvordan udledningerne på sigt kan indarbejdes i den kommunale CO2-beregning. I Lyngby-Taarbæks Bæredygtighedsstrategi behandles udledning fra energiproduktion og energiforbrug under fokusområde 1, “CO2, energi og transport”, mens indsatser omkring forbrug, og materialeproduktion, herunder byggematerialer, behandles under fokusområde 3, “Ansvarligt ressourceforbrug”. I DK2020 planen er der lavet en lignende opdeling.
Det samlede energisystem og store dele af den offentlige transport krydser kommunegrænserne. Derfor planlægger kommunen via regionale samarbejde at holde fokus på helheden og det samlede system. Kommunen søger altid at fremme de bedste løsninger for det samlede system.